Comisia pentru învățământ din Camera Deputaților a finalizat dezbaterile proiectelor celor două legi ale educației, după câteva săptămâni de muncă asiduă și zeci de ore de discuții
În urma analizei celor peste 1.000 de amendamente depuse, consider că forma propusă de Comisie, atât a legii învățământului preuniversitar, cât și a celui superior, face față cu brio exigențelor privind instituirea unei educații de calitate, prin schimbările preconizate în acest pachet legislativ vital pentru prezentul și viitorul educației naționale.</strong></p>
Consider că noile pevederi privind răspunderea disciplinară din acest act normativ sunt extrem de importante, deoarece era necesar să răspundem consecințelor unor acte abuzive și agresive, așa cum s-au petrecut în unitățile școlare din țară în ultima perioadă.
În ceea ce privește violenţa fizică sub orice formă din şcoli, Comisia a deliberat în mod indiscutabil sancţionarea acesteia. De asemenea, exmatricularea elevilor poate surveni doar în situaţii foarte grave, cu drept de reînscriere în anul şcolar următor, în aceeaşi unitate de învăţământ
Potrivit amendamentului adoptat referitor la acest subiect, înaintat de PNL, PSD şi Ministerului Educaţiei și agreat de toate celelalte grupuri parlamentare, analiza disciplinară poate fi iniţiată de personalul şcolar, în urma unei încălcări a regulamentelor unităţii de învăţământ preuniversitar sau a comportamentului inadecvat al elevului.
Elevul şi părinţii/tutorii legali vor fi, în consecință, informaţi cu privire la natura încălcării şi vor fi convocaţi la o întâlnire formală. Elevii au dreptul la apărare şi nu pot fi supuşi unor sancţiuni colective. Pentru a putea fi sancţionaţi, faptele trebuie să se petreacă în perimetrul unităţii de învăţământ, în cadrul activităţilor extraşcolare sau în cadrul activităţilor desfăşurate în mediul online.
Sancţiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcţie de gravitatea faptei, sunt: observaţie individuală; mustrare scrisă; retragerea temporară sau pe durata întregului an şcolar a burselor de care beneficiază elevul; mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeaşi unitate de învăţământ; suspendarea elevului pe o durată limitată de timp; preavizul de exmatriculare; exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în aceeaşi unitate de învăţământ; exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în altă unitate de învăţământ; exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învăţământul postliceal. Aceste sancţiuni pot fi însoţite şi de scăderea notei la purtare.
Toate sancţiunile aplicate se comunică individual, în scris, atât elevilor, cât şi părinţilor/tutorilor legali. Sancţiunea se aplică din momentul comunicării acesteia sau ulterior, după caz.
Sancţionarea elevilor sub forma mustrării în faţa colectivului clasei sau al şcolii este interzisă în orice context.
Violenţa fizică sub orice formă se sancţionează conform dispoziţiilor legale în vigoare, mai prevede amendamentul admis.
Potrivit formei adoptate de Comisia pentru învățământ, mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeaşi unitate de învăţământ, suspendarea elevului pe o durată limitată de timp, preavizul de exmatriculare, exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în aceeaşi unitate de învăţământ, exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în altă unitate de învăţământ, nu se pot aplica în învăţământul primar.
De asemenea, conform proiectului legislativ, preavizul de exmatriculare şi exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în aceeaşi unitate de învăţământ se pot aplica în învăţământul obligatoriu numai în situaţii foarte grave, când prezenţa elevului în şcoală pune în pericol siguranţa elevilor sau a personalului din şcoală, afectând dreptul la educaţie, respectiv la muncă.
Suspendarea elevului se poate realiza pentru o durată de maxim 5 zile lucrătoare. Un elev nu poate fi suspendat pe durata unui an şcolar pentru mai mult de 15 zile lucrătoare.
Elevii care au fost sancţionaţi beneficiază de consiliere, intervenţie psihologică şi psihoterapie, precum şi de activităţi remediale. Procedura de aplicare a sancţiunilor prevede în mod obligatoriu: informarea elevilor şi a părinţilor/tutorilor legali; intervievarea elevilor, în prezenţa părinţilor/tutorilor legali; după caz, consultarea managerului de caz desemnat de DGASPC, în acord cu Hotărârea Guvernului nr. 49/2011 şi a raportului de evaluare multidisciplinară realizat de acesta; oferirea posibilităţii de contestare a sancţiunii.
În procesul de sesizare şi analiză disciplinară a elevilor, comunicarea cu părinţii/tutorii legali se realizează în absenţa elevilor, într-un spaţiu dedicat, care asigură confidenţialitatea, în prezenţa consilierului şcolar şi a mediatorului şcolar, dacă este necesar.
Elevii care se fac responsabili de deteriorarea sau sustragerea bunurilor unităţii de învăţământ sunt obligaţi să acopere, în conformitate cu prevederile art. 1357-1374 din Codul civil, toate cheltuielile ocazionate de lucrările necesare reparaţiilor sau, după caz, să restituie bunurile ori să suporte toate cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate sau sustrase.În cazul distrugerii sau deteriorării manualelor şcolare primite gratuit, elevii vinovaţi înlocuiesc manualul deteriorat cu un exemplar nou, corespunzător disciplinei, anului de studiu şi tipului de manual deteriorat. În caz contrar, elevii vor achita contravaloarea manualelor respective. Elevii nu pot fi sancţionaţi cu scăderea notei la purtare pentru distrugerea sau deteriorarea manualelor şcolare.
Remarc disponibilitatea și solicitudinea doamnei Ministru al Educației, Ligia Deca, care a participat permanent la lucrările Comisiei pentru învățământ, de dimineață până seara, având un aport substanțial în discuțiile pe marginea fiecărui articol și alineat dezbătut.
Sunt convinsă că forma finală a legilor educației, ce va fi votată de Parlament, va întruni rezolvările marii majorități a solicitărilor și doleanțelor tuturor celor implicați în procesul de învățământ, elevi, cadre didactice, părinți, conducerea școlilor și autoritățile abilitate, astfel încât noile acte normative să asigure calitatea mult dorită a sistemului, în paralel cu reducerea abandonului școlar și a analfabestismului funcțional.
Deputat PNL Bacău, ELENA HĂRĂTĂU