Comunicat de presă
Vineri, 29 octombrie, ora 11:00, a avut loc pe platforma Microsoft Teams a Universității, Workshop-ul „Integrarea în contextul digitalizării” în cadrul proiectului FDI Învățare omniprezentă la UBc! Acces permanent la aplicații (MOBILE-UBc), fiind prezenți peste 110 participanți.
„Digital twin technology reprezintă o importantă tendință emergentă în Industria 4.0, putând fi utilizată în activități de tip u-learning (un mediu de învățare de zi cu zi susținut de laptop-uri, notebook-uri, telefoane inteligente și rețelele wireless). Implementarea proiectului „MOBILE-UBc” a apărut din necesitatea de a realiza laboratoarele și orele de seminar din cadrul Facultății de Inginerie și Facultății de Științe, fără prezența fizică a studenților. Ideea proiectului este ca prin aplicații dedicate, în cadrul laboratorului, studenții să aibă posibilitatea de a controla, toate funcțiile și comenzile standurilor de încercare, obținând în timp real rezultatele încercărilor. Prin implementarea proiectului, accesul la aplicațiile de laborator se poate face în grup sau individual, indiferent de ziua sau de momentul din zi în care studentul/studenții accesează platforma dedicată. În ceea ce privește activitatea de seminar, aceasta se poate desfășura atât pe perioada prevăzută în orar, dar și în afara acesteia, grație aplicației dezvoltate”, a declarat Prof. univ. dr. ing. Valentin ZICHIL, Director de proiect.
Activitatea a implicat schimbul de experiență cu societăți comerciale din Bacău, în cadrul cărora principiile și metodele conceptului „Industria 4.0” sunt deja aplicate. Printre invitați s-au numărat Adrian PINTILIE, CEO Softescu, Alexandru TEODORESCU, Manager SC. SCC Services România și Cristian LUPU, Director Grafit SRL.
Adrian PINTILIE, CEO Softescu a prezentat câteva dintre proiectele implementate de către companie privind „transmisia de date prin internet, colectarea, analiza și luarea deciziilor, cu ajutorul unor aplicații dezvoltate pentru eficientizarea aparaturii de curățenie din fabrici sau pe domeniul mediului (măsurarea calității aerului, umiditate, confort). Avantajul oferit de aceste aplicații este că sunt transmise în timp real, fapt ce contribuie și la o rezolvarea accelerată a acestor probleme”.
Alexandru TEODORESCU, Manager SC. SCC Services România: „Compania noastră oferă suport pentru diverse dispozitive ale unor firme, precum și asistență la distanță prin echipamente de tip IoT”. A fost detaliată modalitatea de asistență online, precum și rolul unui agent virtual care reprezintă o interfață online care propune soluții în timp real și care astfel permite rezolvarea mai multor utilizatori concomitent.
Cristian LUPU, Director Grafit SRL a punctat importanța componentei umane în contextul actual al digitalizării. „Este esențial ca, dincolo de implementarea celei mai adecvate platforme pentru activitatea companiilor, să ne axăm pe îmbunătățirea competențelor digitale ale utilizatorilor și interacțiunea cu aceștia. De cele mai multe ori aceste competențe au fost învățate empiric și consider că se poate crea una avantaj competitiv important prin consolidarea interacțiuni privind competențele digitale”.
Echipa tehnică a proiectului a făcut și prezentarea unei aplicații utilizate pentru realizarea unor laboratoare pentru Facultatea de Inginerie și a unor ore de seminar pentru Facultatea de Științe din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău. A fost realizat un „demo” prin care studenții, cu ajutorul unei aplicații pot vizualiza în timp real de pe telefon sau tabletă experimentele din cadrul laboratorului. Vizualizarea fenomenului în timp real a contribuit la o interacțiune mai bună cu studenții, iar această inter-conectivitate se poate implementa atât în învățământul on line, cât și în cel față-în-față. Studenții s-au arătat încântați de această aplicație, dar au transmis și câteva sugestii de îmbunătățire care vor fi luate în calcul de către membrii echipei tehnice.
Prin acest proiect Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău își propune realizarea unei metodologii care să permită efectuarea online a laboratoarelor și orelor de seminar specifice domeniilor tehnice și IT&C, prin aplicarea „digital twin technology”, în e-learning, implementând m-learning (învățare mobilă) și u-learning (învățare omniprezentă).