Devenite deja proverbiale, angajările în instituțiile publice au un traseu aproape identic, indiferent de tipul de instituție sau funcția vizată. Metoda uzitată pe scară largă în ultimii ani este următoarea: transferul. Operația escamotează de regulă una sau mai multe cerințe impuse de participarea la un concurs pentru un post de funcționar public. Astfel, printr-o angajare temporală în cadrul unei autorități publice, de regulă o primărie din mediul rural, doritoriul face primul pas către scopul său. Angajarea într-un UAT rural nu e decât un paravan, o treaptă pentru următorul salt. Dovada că instituția vizată este alta stă chiar în faptul că între angajare și transfer trece un timp foarte scurt, exact cât prevede legea ca transferul, fie că este vorba de cel care se face la solicitarea funcţionarului public, fie că este vorba de cel care se realizează la solicitarea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice, să opereze pe deplin. Sunt pline instituțiile din România de funcționari transferați sau detașați care crează un adevărat blocaj la nivel instituțional și care nu de puține ori ocupă, succesiv, posturi care necesită experiență și expertiză diferită, necomplementară.
Studiu de caz: OCPI Bacău
Oficiul Cadastral de Publicitate Imobiliară Bacău a angajat-o de curând pe doamna Lăcrămioara Șarban pe postul de referend, studii medii. Directoarea interimară, Mona Aronescu, spune că era nevoie urgentă de o astfel de angajare”: Chiar aveam nevoie de cineva pe acest post pentru că nu e ușor să faci, zilnic, zeci și sute de copii Xerox, să ai de lucru cu atâtea hârtii. Este mult de muncă”. Cum a ajuns doamna cu pricina la OCPI? Evident, prin transfer. Dacă de curiozitate ați fi intrat în urmă cu vreo lună în Primăria Filipești, județul Bacău, ați fi găsit-o angajată la Serviciul de Asistență Socială al acestui UAT. Două săptămâni mai târziu, Lăcrămioara Șarban, devenea prin metoda de care pomeneam, cea a transferului, referent în cadrul ”Cadastrului” băcăuan. După doar două săptămâni de serviciu ca asistent social la Filipești! Postul de asistent social de la UAT-ul menționat trebuie astfel scos din nou la concurs. Din întâmplare, soțul noii angajate de la arhiva cadastrală județeană este, de doi ani, de pe vremea mandatului actualului parlamentar Cristina Pravăț, după un prim concurs ratat, Șef Serviciu la aceeași instituție.
Politizare pe găști, salarii și sporuri
OCPI, asemenea mai tuturor instituțiilor publice este o instituție unde politicul dictează. Angajații, unii dintre ei colegi de ani buni, se aliază sau se privesc chiorâș în funcție de simpatiile lor politice: unii se revendică a fi de ai liberalilor de pe vremea lui Iulian Arbunea sau Liviu Miroșeanu, alții par să coabiteze cu zona roșie a fostei directoare Cristina Pravăț. Cert este că nici măcar un șofer nu s-ar putea angaja dacă nu ar avea acordul celor de la conducere. Care la rândul lor se schimbă după partea colorată în care cad sorții alegerilor. Pomenind de șofer, salariul de bază al acestuia este de 3809 la care se adaugă un spor de 423 lei. Un referent are între un minimum și un maximum de 4677, respectiv 4761, la care se adaugă până la 504 lei spor pentru condiții de muncă speciale. Un șef serviciu are leafă de minimum 7896, retribuția maximală fiind de 8433 fără viza de CFPP (Control Financiar Propriu), 9277 cu CFPP, la care se adaugă sporul de care pomeneam mai sus în sumă de până la 1068 lei. (vezi tabel)
Între timp, OCPI Bacău se pregătește să-i deschidă poarta noului director, impus după schimbarea de Putere din decembrie trecut. Acesta va fi Florin Diaconu cel care în calitate de lider al peneliștilor buhușeni a fost anul trecut implicat într-un scandal cu amenințări la adresa directorului Spitalului Orășenesc din localitate. Diaconu a fost declarat incompatibil în urmă cu șase luni de Agenția Națională de Integritate pentru că în perioada 19 decembrie 2019 – 23 iunie 2020 a cumulat funcția de consilier local cu cea de director de cancelarie la Prefectura Bacău.
Dincolo de jocurile politice și de glezne transferabile, OCPI are în față o perioadă dificilă în care trebuie să implementeze Programul Național de Cadastru și Carte Funciară (PNCCF2015-2023). Până atunci transferul pare să rămână bastonul de mareșal din ranița funcționar public, piatra de temelie a oricărei cariere de la ”stat”, așa cum s-a întâmplat cu prefecți, miniștri, personaje care au lăsat în urma lor diverse curți bizantine în care miza devine cu timpul angajarea cât mai multor apropiați, indiferent de pregătirea lor.